به اندازه همت
به اندازه همت
به اندازه همت
تبيين کرامت انساني در قرآن کريم
از آنجا که در انديشه اسلامي خداوند توجهي خاص و متفاوت از ديگر موجودات به انسان دارد بنابراين او از ارجمندي و عظمت فوق العاده اي برخوردار است. بلندي مقام انسان نسبت به ديگر مخلوقات را مي توان در آيات فرآواني از قرآن که بيانگر نگاه انسان شناختي اسلامي است، مشاهده کرد.
خلقت انسان
تناسب در خلقت
داشتن روح خدايي
برتري انسان بر مخلوقات ديگر
همه چيز مسخر انسان
ابر و باد و مه و خورشيد و فلک در کارند
تا تو ناني به کف آري و به غفلت نخوري
همه از بحر تو سر گشته و فرمانبردار
شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبري
آيات قرآن صريحا دلالت دارد که اينها همگي براي انسان آفريده شده است: «هو الذي خلق لکم في الارض جميعا.» لازم به ذکر است که تسخير به دو معنا اورده شده است. يکي آنکه موجودات ديگر در خدمت منافع و مصالح انسان است و ديگري آن که زمام و اختيار اشياي مسخر در دست انسان هاست. از مظاهر تکريم بشر آن است که خداوند درياها را مسخر او قرار داده و کشتي ها را بر آن روان ساخته تا با بهره گيري از عقل خود در پي روزي خود باشند و از روزي هاي پاکيزه آن بهره جويند: «و لقد کرمنا بني آدم حملنا هم في البر و البحر و رزقناهم من الطيبات» (سوره اسراء/70)
تامين اسباب هدايت انسان خداوند تنها به فراهم کردن شرايط حيات آدمي بسنده نکرده، تنها «ما في الارض و ما في السماء» را مسخر او قرار نداده است. آدمي براي اينکه چند صباحي در اين دنيا بماند و در اين مدت از نعمات آن بهره بگيرد، خلق نشده است. پيامبر گرامي اسلام مي فرمايد: «ما خلقتم للفناء بل خلقتم للبقاء و انما تنقلون من دار الي دار» (بحار الانوار، ج 6، ص 249). شما نه براي فنا و نابودي که براي بقا و ماندن آفريده شده ايد و با مرگ تنها از خانه اي به خانه ديگرمنتقل مي شويد.
از شأن خداوند خالق حکيم به دور است که خلقتي براي از بين رفتن بيافريند. اين خالق حکيم علاوه بر خلقت انسان لطف ديگري بر او کرده و زمينه ها و اسباب هدايت را براي او فراهم کرده است. مصباح هدايت را براي او فراهم کرده است. مصباح هدايت را براي او روشن کرده تا در ظلمات دنيا به بيراهه نرود. به سخن ديگر شرايط ماندن در صراط مستقيم و پيمودن اين راه براي انسان آماده شده است.
از جمله اسباب و لوازم هدايت آدمي، عقل است. از عقل به عنوان حجت و رسول باطني نيز ياد شده است. عقل را خداوند اختيار کرده و با عقل است که انسان مي تواند از ديگر نعمت هايي که مسخر اويند، در راه خودشان به خوبي استفاده کند و به واسطه آنها راه را از چاه بنمايد. پيامبر اعظم فرموده است: «استر شدو العقل تر شد و اولا تعصوه فتندموا» (بحار الانوار، ج1، ص96) از عقل هدايت بجوييد و خلاف آن ره نپوييد که پشيمان شويد.
همچنين از ديگر اسباب هدايت، پيامبران و انبيا هستند. «اهبطوا منها جميعا فاما ياتينکم مني هدي فمن تبع هداي فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون» (سوره بقره/38) جملگي از آن فرود آييد پس اگر از جانب من شما را هدايتي رسد آنان که هدايتم را پيروي کنند برايشان بيمي نيست و غمگين نخواهند شد. از اين گونه آيات مقام و کرامتي برداشت مي شود که بر بندگان خدا عطا شده است. زماني که خداوند
عقل را در انسان به وديعه نهاد، مي دانست که عقل به عنوان تنها رسول الي الحق کفايت نمي کند. چرا که طبق ساختار قابليت درک حقايق غير مادي را ندارد. از اين رو براي تسهيل امر هدايت بشر رسولاني فرستاد، حجتي که مردم آنان را در ميان خودشان احساس کنند و او را الگو و سرمشق خويش قرار دهند: «لقد کان لکم في رسول الله اسوه حسنه» (سوره احزاب/21)
نزول کتاب
کرامت اکتسابي
تفاوت انسان در برخوداري از کرامت الهي به ميزان قرب آنها به خداوند بر مي گردد. در مرحله نخست معيار کرامت انساني اسلام است. آنها که راه حق را يافته و تسليم خدا شده اند بر آنها که بيراهه رفتند، از حيث کرامات الهي برتري دارند. معيار تکريم الهي نه جنسيتي خاص و نه نژادي خاص است، نه مال و ثروت و داشتن کاخ و خدم و حشم و امثال اين امور است و نه زشتي و زيبايي چرا که «ان اکرمکم عندالله اتقکم» به ديگر سخن اين امور صفات ظاهري انسان هاست. حال آنکه آنچه اسلام روي آن دست گذاشته و بر آن تاکيد مي کند، صفات ذاتي و باطني انسان است که نزد خدا ميزان و معيار ارزش افراد قرار مي گيرد.
از عرش تا...
منبع: ماهنامه فرهنگي همشهري آيه- شماره 4
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}